Skip to content
Menu

Nordisk teleoperatör, Compose IT och IBM

Nordisk teleoperatör, Compose IT och IBM

Hantering av flera larmsystem för att upprätthålla nätverkets effektivitet

Hos den nordiska teleoperatören övervakar NOC-teamet (Network Operations Center) företagets tekniska infrastruktur, inklusive tiotusentals basstationer. Varje station sänder till ett flertal mobilceller och är utrustad med fysiska system som likriktare, routrar, switchar, kraftaggregat med mera.

NOC-chefen berättar: “Vårt nätverk är en del av regionens kritiska infrastruktur. Det är viktigt att vi kan identifiera och lösa problem snabbt och kostnadseffektivt för att leverera ett pålitligt, högpresterande nätverk.”

Operatörens OSS-arkitekt tillägger: “Med den snabba expansionen av 5G och IoT ser vi ett enormt inflöde av larm varje dag. Vi har flera hundra tusen övervakade enheter, som alla skulle kunna skicka ett larm till NOC. Vår befintliga övervakningslösning visade data på flera skärmar, med olika aviseringar för olika system, och erbjöd inget sätt att korrelera eller kontrollera beroenden. Till exempel, om en basstation gick ner, fick vi manuellt välja ett larm som huvud-ticket och ignorera de andra tills vi hade åtgärdat felet; en metod som riskerade att missa grundorsaken.

Det redan ansträngda NOC-teamet letade efter sätt att hantera växande volymer på ett effektivt sätt för att säkerställa bästa möjliga nätverksprestanda.

Bekämpa larmtrötthet

För att lösa de omedelbara tekniska utmaningarna och möjliggöra en utvecklingsväg för framtida affärsstrategier, samarbetade den nordiska telekomoperatören med Compose IT  och IBM för att införa Compose Operation Platform, byggd på IBM Cloud Pak® för AIOps.

Compose Operation Platform är en komplett, nyckelfärdig lösning som är utformad för att ge enhetlig insyn i prestandadata och beroenden för telekomföretag, vilket bidrar till att förbättra incidenthantering och åtgärder. Det underliggande IBM Cloud Pak för AIOps dirigerar information från befintliga system och larmkällor direkt till plattformen, som samlar in, sammanställer och hanterar information i ett enda presentationslager.

OSS-arkitekten kommenterar: “Vi var imponerade av Compose IT:s professionalism och expertis när de arbetade med att lösa problem med vår äldre lösning under en mycket snäv deadline.”

Larm som tidigare var isolerade i olika larmsystem visas nu som en enhetlig lista. Lösningen möjliggör larmberoenden, korrelationer, prioriteringar med mera och ger automatiseringsfunktioner som hjälper till att minska manuella uppgifter.

NOC-chefen säger: “Förr i tiden, när en agent började sitt skift, ägnade de tid åt att gå igenom en lång lista med larm och kontrollera ‘vad är det här och vad är det’ bara för att få en känsla av kontroll. Det var alltför lätt att missa ett viktigt larm. Med Compose Operation Platform använder vi gruppering och automatisering för att göra det lättare att förstå och arbeta igenom uppgifterna.”

Dessutom hjälper Compose-plattformen till att öka synligheten och samarbetet mellan olika team, som NOC-chefen förklarar: “Med de äldre systemen som fungerade separat var det svårt att dela arbete, medan vi nu kan öppna en annan persons lista med larm och hoppa in för att hjälpa till. Compose Operation Platform är också riktigt bra ur ett ledningsperspektiv, eftersom jag snabbt kan se att en agent har en larmlista på exempelvis tio rader, att de är uppdaterade och när de går på lunch kan någon annan ta över direkt.”

Driver framtida nätverkseffektivitet

Genom att undersöka vilka larm som inträffar oftast och med mer kunskap om grundorsakerna kommer den nordiska teleoperatören att bättre kunna leverera sina tjänster på ett tillförlitligt och kostnadseffektivt sätt. Ännu viktigare är att det på lång sikt skapar en djupare förståelse för nätverksprestanda genom förbättrade rapporterings- och analysfunktioner vilket bidrar till att optimera företagets framtida investeringsåtaganden.

OSS-arkitekten tillägger: “Vi har också valt ut tillägg från Compose Collection såsom Virtual Operator, History Search och Reports & Visualization som hjälper oss att öka effektiviteten med funktioner för att automatisera operatörsuppgifter. När vi till exempel vet att ett larm utlöser ett annat, till exempel under ett strömavbrott, kan vi använda grupperingsfunktionen för att se till att vi gör åtgärder i den ordning som mest sannolikt kommer att lösa problemet. Vi grupperar också bara larmet till en rad i stället för att ha hundratals larm i listan, vilket avsevärt förbättrar visibiliteten och minskar komplexiteten. I nästa steg kommer vi att börja automatisera felsökning och åtgärder med hjälp av Virtual Operator.

NOC-chefen avslutar: “Att arbeta med Compose IT och Compose Operation Platform är verkligen enkelt; Om du har en idé och frågar om det är möjligt är det mycket troligt att de kommer att säga ja”.

 

Om den nordiska teleoperatören

På grund av säkerhetsskäl är kundens identitet dold.

Läs mer:

Stockholm

Sjöängsvägen 5
192 72, Sollentuna

Ring: 010-333 10 60

Gävle

Hamntorget 6, Gävle

Ring: 010-333 10 60

Östersund

Infanterigatan 20c, Östersund

Ring: 010-333 10 60

Örebro

Drottninggatan 29, 
Örebro

Ring: 010-333 10 60

Copyright © 2005-2024 Compose IT Nordic AB. Headquarters: Stockholm, Sweden.
All rights reserved. Compose IT Nordic AB. Sjöängsvägen 5, Sollentuna. Organization number: 556840-9840