Utmaningen
Hur mäter man tillgänglighet? Handlar det bara om att enheten ska vara nåbar?
Många leverantörer av tjänster och funktioner tänker precis så. Så länge enheten är nåbar har jag levt upp till mitt SLA. Men tänk om t.ex.. länken är så överbelastad att den inte går att använda eller att svarstiderna är så dåliga så dina applikationer blir obrukbara.
Tänk om du kunde säkerställa din kvalité och få en indikator på hur väl din enhet svarar upp mot dina uppsatta mål och gränsvärden. Tänk om du kunde få en proaktiv indikering på att du behöver se över din bandbredd eller analysera ditt trafikmönster.
Lösningen
Lösningen heter SQUID (Service Quality Userbased Indicator Dashboard) och har utvecklats åt en av Compose kunder som ville ta steget från att mäta tillgänglighet bara baserat på nåbarhet.
Företaget som har ett globalt nätverk med mer än 400 siter runt om i världen ville mäta vad deras nätverksleverantör kunde leverera för kvalité och tillgänglighet samt presentera detta för sina slutanvändare.
Genom att fånga in data från underliggande mätsystem, beräkna och visualisera resultaten kunde varje användare både historiskt och i realtid komma åt informationen och analysera den rådande situationen.
Detta gjorde det även möjligt att ställa krav på nätverksleverantören att förbättra leveransen samtidigt som det för användarna blev lättåtkomligt att se resultatet och planera för en eventuell uppgradering. Informationen går att visualisera per månad, dag, vecka eller timme och applikationen varnar proaktivt. Detta gör det möjligt att få tidiga varningar och på så sätt en bättre tillgängligt och det vi alla strävar efter: Nöjda kunder och användare!