IBM InterConnect 2017

Compose IT har traditionsenligt besökt IBM:s stora konferens InterConnect. Nedan återfinns våra reflektioner från veckan i Las Vegas

 

Business partner day:

Fokus områden för IBM detta år är definitivt Cloud och Watson. Man tjänstefierar många av sina produkter och gör de tillgängliga i molnet.
I och med detta finns möjligheten att utnyttja den teknik som finns i Watson för dataanalys och stora datamängder kan lagras och bearbetas.
Man lägger stor vikt på att få in analys tänket i alla sina produkter.

Dag 1-4:

Key note session med fokus på Cloud och Watson. Gästbesök av Will Smith, vilket var mycket trevligt. IBM fokuserar på den nya tekniken när det gäller NFV och SDx. Man kommer under året att släppa ett nytt GUI/Plugin till Netcool Operations Insight, ”Agile Service Management”. De nya funktionerna kommer att göra det möjligt att visualisera virtuella servrar och nätverk samt snabbt kunna ändra på de virtuella instanserna om dessa skulle flyttas.

IBM håller på att utveckla molntjänster för Event Managent och APM i ett försök att attrahera mindre kunder. Olika tjänster och funktioner kommer att erbjudas som kan kombineras med ”on prem” lösningar. Likaså kommer man att anpassa möjligheten att ta emot information från molntjänster enligt de ”moderna” gränssnitten.

Det var många bra sessioner där man har fokuserat på NOI, APM och NPI. Vi har varit på ett flertal kunddragningar där man berättar hur man har använt de olika programvarorna i olika lösningar.

Vi kan baserat på dessa dragningar konstatera att vi på Compose IT ligger väldigt långt fram när det gäller att utnyttja programvarorna på bästa sätt, komma på kreativa lösningar och visualisera resultatet.

Som sagt, mycket fokus från IBM:s sida på analys och prediktion. Detta är även det som man fokuserar på när det gäller road maps.

När det gäller performance management så kommer man att ge möjligheten att bygga ihop gamla TNPM (Proviso) med NPI (Netcool Performance Management). Road mapen på NPI såg rätt intressant ut, jag tror de har ett bra tänk men det är fortfarande en bit dit.

Man trummar mycket för hybrida molntjänster och möjligheten att utnyttja tjänster i molnet för on-prem miljöer. Vi var på en rätt intressant dragning där man hade utnyttjat Watson som ”Chat Bot” och fick hjälp med lösningar, knowledgebase artiklar etc. vid lösningen av incidenter.